WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

ZAŁOŻENIA OGÓLNE

Podstawą wewnątrzszkolnego systemu oceniania jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, z dnia 7 września 2004 roku. Wewnątrzszkolny system oceniania został zaktualizowany na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 23 września 2004 roku.

Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny.

Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
  • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
  • motywowanie ucznia do dalszej pracy dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
  • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

    Do głównych zadań wewnątrzszkolnego systemu oceniania należy:

  • diagnoza osiągnięć edukacyjnych ucznia,
  • ocenianie postępów,
  • przekazywanie informacji o postępach uczniowi i rodzicom ( prawnym opiekunom),
  • upowszechnienie osiągnięć edukacyjnych ucznia,
  • ewaluacja. Wewnątrzszkolny system oceniania stanowi załącznik do Statutu Szkoły Podstawowej w Kielnarowej

    POWINNOŚCI NAUCZYCIELA

    Nauczyciel zobowiązany jest do:
  • Zapoznania uczniów ze szkolnym systemem oceniania.
  • Przedstawienia kryteriów oceny w sposób zrozumiały, jasny, aby uczeń wiedział czego się od niego oczekuje.
  • Stosowania różnorodnych form oceniania zapewniając uczniom otrzymanie informacji zwrotnej na temat osiąganych wyników i tak aby uczeń mógł jak najlepiej zaprezentować wyniki swojego uczenia się.
  • Stosowanie oceny cyfrowej w skali 1 - 6.
  • Podania maksymalnej liczby punktów jakie uczeń może osiągnąć z określonego programem nauczania materiału podczas pisemnego sprawdzianu ( testu).
  • Umożliwienia uczniom samooceny.
  • Uwzględniania różnic między poszczególnymi uczniami.
  • Obiektywnej oceny, stosując takie formy oceniania , aby ocena była niezależna od osoby egzaminatora.
  • Ujawniania oceny uczniowi i jego rodzicom i wskazania kierunku poprawy.
  • Zawiadomienia rodziców ucznia /opiekunów prawnych/ o grożącej uczniowi ocenie niedostatecznej z danego przedmiotu na 30 dni przed klasyfikacją z podaniem uzasadnienia. Zawiadomienie powinno mieć formę pisemną i zawierać potwierdzenie odbioru.
  • Zapoznania ucznia na tydzień przed klasyfikacją o przewidywanej dla niego ocenie końcoworocznej lub semestralnej.

    SZKOLNY SYSTEM MOTYWACYJNY

    Ranking
    - wewnątrzklasowy,
    - międzyklasowy na tym samym etapie kształcenia
    - szkolny
    Wewnątrzszkolne konkursy
    - przedmiotowe,
    - artystyczne
    - sportowe
    - związane z działalnością na rzecz środowiska

    System nagradzania
    - nagrody rzeczowe
    - sponsorowanie wycieczki
    - dyplomy
    - medale
    - tytuły nadawane uczniom ( np. najlepszy informatyk, )

    DOKUMENTACJA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW

    Postępy uczniów będą odnotowane w :
    - dziennikach lekcyjnych
    - kronikach
    - dyplomach
    - na fotografiach i innych nośnikach.
  • prowadzenie zeszytów uczniowskich,
  • opracowania pisemne wybranych zagadnień,
  • samodzielne przygotowanie opracowań związanych z określonym przedmiotem nauczania ,
  • szkolne wypracowania klasowe,
  • pisemne sprawdziany wiedzy i umiejętności ( testy, sprawdziany)
  • udzielanie ustnych wypowiedzi odnotowanych w dzienniku szkolnym (data, ocena, rodzaj wypowiedzi, lub aktywności)

    SPOSÓB INFORMOWANIA RODZICÓW O OSIĄGNIĘCIACH UCZNIÓW

  • wpisy do dzienników lekcyjnych
  • spotkania indywidualne z rodzicami
  • okazjonalnie wydawana gazetka informująca o życiu szkoły i wybitnych osiągnięciach uczniów i zespołów klasowych
  • dyżury nauczycieli - godziny konsultacji
  • inne formy np. strona internetowa szkoły

    ZASADY SZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

    Ogólne zasady systemu oceniania

    1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców
    2. Bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali 1 do 6

  • stopień celujący - 6
  • stopień bardzo dobry - 5
  • stopień dobry - 4
  • stopień dostateczny - 3
  • stopień dopuszczający - 2
  • stopień niedostateczny - 1
    3. Oceny są jawne zarówno dla uczniów jak i ich rodziców.
    4. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych.
    5. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców o zasadach oceniania zachowania uczniów.

    Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku (semestru) i warunki ich poprawiania.

    1. Przy ustalaniu ocen cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaków "+"
    2. W przypadku nieusprawiedliwionej absencji ucznia podczas pisemnej kontroli wiadomości ( prace klasowe, sprawdziany, testy, itp.) stosuje się znak "0", uwzględniany przy ustalaniu ocen semestralnych i końcoworocznych.
    3. Wprowadza się możliwość poprawiania ocen oznaczonych cyframi "0,1" ustalonych w trakcie pisemnych prac w terminie do 14 dni od dnia ustalenia oceny.
    4. Od ustalonej przez nauczyciela oceny końcoworocznej przysługuje uczniowi prawo wniesienia odwołania do dyrektora szkoły w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Szczegółowe zasady określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, z dnia 7 września 2004 roku (§ 17 pkt 1-10)

    RODZAJE I SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH

    Wprowadza się następujące rodzaje sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia:
  • wypowiedzi ustne
  • prace pisemne
  • sprawdziany wiedzy (testy)
  • wytwory pracy ucznia
  • sprawności i umiejętności ( praktyczne)

    Podczas pisemnej kontroli osiągnięć edukacyjnych ucznia nauczyciel informuje o przyjętych progach punktowych dla poszczególnych stopni, lub o szczegółowych kryteriach wynikających ze specyfiki danego przedmiotu. W ocenie sprawności i umiejętności ucznia na zajęciach z plastyki, muzyki, wychowania fizycznego i zajęć praktycznych, należy uwzględniać zaangażowanie (pilność, aktywność, frekwencję) w kontekście możliwości osobowych . Przy ustalaniu oceny celującej nauczyciel określa minimalny zakres treści wykraczającej poza obowiązujący program nauczania. Podczas ustalania oceny dopuszczającej nauczyciel uwzględnia dodatkowo (oprócz zakresu określonego w kryteriach), frekwencję, pilność, wkładany wysiłek aktywność na lekcjach danego przedmiotu.

    OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA

    1. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

    posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza ramy obowiązującego programu nauczania w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija swoje własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania w danej klasie, proponuje rozwiązania nietypowe, lub rozwiązuje problemy ( zadania) wykraczające poza obowiązujący program lub, wykazuje szczególne zainteresowania określoną dziedziną wiedzy i osiąga sukcesy w olimpiadach przedmiotowych, konkursach, zawodach i innych formach rywalizacji międzyszkolnej, kwalifikując się do finałów na szczeblu (co najmniej) wojewódzkim

    2. Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

    opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności wynikający z programu nauczania przedmiotu w danej klasie, sprawnie posługuje się wiedzą , samodzielnie rozwiązuje złożone problemy teoretyczne i praktyczne, potrafi ją zastosować do rozwiązywania zadań w nowych sytuacjach, precyzyjnie i sprawnie posługuje się terminologią naukową.

    3. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

    opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności wynikający z programu nauczania w danej klasie, w wypowiedziach popełnia drobne błędy językowe. potrafi zdobyte wiadomości wykorzystać do samodzielnego rozwiązywania zadań teoretycznych , lub praktycznych o wyższym stopniu trudności, nie popełnia błędów w podstawowej terminologii, prawidłowo rozumuje i wyprowadza trafne wnioski .

    4 Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

    - zna treści na stopień dopuszczający, a ponadto:
    - rozumie podstawowe prawa, zjawiska, pojęcia niezbędne w dalszej edukacji
    - rozwiązuje typowe zadania teoretyczne, lub praktyczne

    5 Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

    opanował wiadomości i umiejętności niezbędne w dalszej edukacji, potrafi, także przy pomocy nauczyciela, rozwiązać proste zadania teoretyczne, lub praktyczne

    6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

    nie opanował wiadomości i umiejętności na poziomie osiągnięć koniecznych, a braki uniemożliwiają przyswojenie treści programowych danego przedmiotu, nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności

    OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA

    1. Kryteria wymagań na ocenę szkolną z wypowiedzi ustnej
    a/ niedostateczną:
  • Uczeń nie ma wiedzy podstawowej
  • Nie potrafi odtworzyć wiadomości w pamięci
  • W ewentualnie odtwarzanych wiadomościach uczeń popełnia błędy rzeczowe
  • Uczeń błędnie stosuje podstawową terminologię naukową
  • Posiadanych wiadomości nie potrafi zastosować w sytuacjach typowych z pomocą nauczyciela
  • Wypowiedzi są chaotyczne o nieudanym stylu
    b/ dopuszczającą:
  • Uczeń potrafi odtworzyć podstawowe wiadomości z pamięci bez błędów rzeczowych
  • Powierzchowny dobór treści ale dowodzący zrozumienie tematu
  • Uboga lub częściowo błędna terminologia przedmiotowa
  • Uczeń potrafi zastosować posiadaną wiedzę w sytuacjach typowych, nieskomplikowanych z ewentualną pomocą nauczyciela
  • Odpowiedź z ubogim doborem treści merytorycznych, niespójna, bez logicznego powiązania faktów i wyciągnięcia trafnych wniosków.
    c/ dostateczną:
  • Częściowy dobór treści;
  • Niepełny dobór faktów, powierzchowna ich analiza i interpretacja;
  • Poprawne definiowanie pojęć;
  • Mało precyzyjne uzasadnienie wypowiedzi;
  • Odtwórcze myślenie i wnioskowanie;
  • W części wypowiedzi prawidłowo stosowana terminologia charakterystyczna dla danego przedmiotu;
  • Wypowiedź mało spójna, w części chaotyczna
  • Nieliczne błędy językowe.
    d/ dobrą:
  • Właściwy dobór treści;
  • Poprawna interpretacja faktów z podkreśleniem związków przyczynowo-skutkowych;
  • Prawidłowe wnioskowanie;
  • Umiejętne łączenie wiedzy z różnych działów danego przedmiotu;
  • Poprawne definiowanie pojęć;
  • Stosowanie zasobu wiadomości przy rozwiązywaniu szkolnych, typowych zadań poznawczych / w tym również sprawdzanie jego umiejętności/ - z pewną dozą samodzielności i inwencji;
  • Drobne uchylenia w konstrukcji wypowiedzi;
  • Styl wypowiedzi poprawny.
    e/ bardzo dobrą
  • Właściwy bogaty dobór treści merytorycznych;
  • Bogate słownictwo, które pozwala na samodzielne, swobodne operowanie faktami oraz stosowanie terminologii naukowej;
  • Umiejętne interpretowanie związków przyczynowo-skutkowych oraz korelacja wiedzy z różnych dziedzin;
  • Logika i precyzja wypowiedzi, wypowiedź płynna, styl swobodny;
  • W razie potrzeby umiejętność samodzielnego uzupełnienia braków w swojej wiedzy z wykorzystaniem różnych dostępnych informacji, źródeł.
    f/ celującą:
  • Spełnienie wymogów na ocenę bardzo dobrą i zaprezentowanie wiedzy wykraczającej poza program nauczania w danej klasie;
  • Ponadto wykazanie się umiejętnością organizowania swojej wiedzy /porządkowanie, klasyfikowanie, uzupełnianie itp. Oraz stawiania pytań i szukania względnie samodzielnie na nie odpowiedzi;
  • Sukcesy w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych na szczeblu wojewódzkim lub centralnym

    2. Kryteria wymagań na ocenę szkolną z wypowiedzi pisemnej

    a/ niedostateczną:
  • Praca w większości nie na temat
  • Dobór treści nie poparty przykładami
  • Błędnie stosowana podstawowa terminologia przedmiotowa
  • Rażące błędy rzeczowe
  • Nie przejrzysty układ treści
  • Styl nieudolny, liczne błędy językowe
  • W pracach /przyroda, matematyka, technika, informatyka brak rysunków, schematy mało czytelne z licznymi błędami/
    b/ dopuszczającą:
  • Praca nie stanowi zwartej całości lecz nieuporządkowany zbiór informacji
  • Powierzchowny dobór treści z małą liczbą przykładów
  • Występują błędy w rozumieniu podstawowych pojęć
  • Liczne błędy rzeczowe
  • Uczeń nie potrafi logicznie wiązać faktów i prawidłowo wyciągać wniosków
  • Występują błędy językowe
  • W pracach / przyroda, matematyka, technika, informatyka, rysunki i schematy nie ilustrują zagadnień związanych z tematem
    c/ dostateczną
  • Większość pracy zgodna z tematem
  • Na ogół trafny wybór przykładów
  • Charakter odtwórczy
  • Zdarzające się nielogiczne powiązania faktów
  • Prawidłowa podstawowa terminologia
  • Występują nie rażące błędy językowe
  • Brak zachowania właściwych proporcji między częściami pracy
  • Występują nie rażące błędy językowe, nie wynikające z przejęzyczeń
    d/ dobrą:
  • Właściwe zrozumienie tematu dla prawidłowego przedstawienia problemu
  • Większa część pracy ilustrowana trafnie dobranymi przykładami
  • Logiczne powiązanie faktów i ich interpretacja
  • Stosowanie terminologii naukowej
  • Ciekawe ujęcie tematu, ale we fragmentach odtwórcze
  • Drobne błędy rzeczowe
  • Zachowanie właściwych proporcji między częściami pracy
  • Wypowiedź precyzyjna, brak lub nieliczne błędy językowe.
    e/ bardzo dobrą:
  • Pełne zrozumienie tematu i bogaty dobór treści merytorycznych
  • Trafnie dobrane przykłady /prawidłowe ilustracje graficzne, które są starannie wykonane i opisane,
  • Prezentowana wiedza faktograficzna jest prawidłowo interpretowana , właściwie zastosowana i logicznie powiązana
  • Terminologia naukowa jest zastosowana we właściwym kontekście
  • Praca posiada właściwą budowę, zachowana jest ciągłość logiczna
  • Język pracy jest zrozumiały, zawiera ciekawe sformułowania
  • Brak rażących błędów ortograficznych i gramatycznych
  • Występują sporadyczne drobne błędy rzeczowe i językowe.
    f/ celującą:
  • Pełne zrozumienie tematu
  • Praca merytorycznie wykracza poza program nauczenia
  • W pełni samodzielna, dojrzała interpretacja i ocena faktów
  • Język pracy ciekawy, praca zachowuje właściwe proporcje, bogate słownictwo, swoboda wypowiedzi
  • Praca nie zawiera błędów rzeczowych, ortograficznych i gramatycznych


    3. Kryteria wymagań na ocenę szkolną z pracy testowej

    0 - 30 % maksymalnej ilości punktów - niedostateczny
    31 - 40 % maksymalnej ilości punktów - dopuszczający
    41 - 60 % maksymalnej ilości punktów - dostateczny
    61- 85 % maksymalnej ilości punktów - dobry
    powyżej 85 % maksymalnej ilości punktów - bardzo dobry

    Ocenę celującą otrzymuje uczeń za spełnienie wymagań na ocenę bardzo dobry i rozwiązanie zadań dodatkowych o charakterze ponadprogramowym.

    Ponadto odnośnie prac pisemnych /sprawdziany, wypracowania klasowe, testy/ nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania następujących zasad:
  • termin poprawy przez nauczyciela i poinformowanie uczniów o wynikach do 2 tygodni
  • nauczyciel ma obowiązek przedstawienia uczniom poprawionych prac i uzasadnienia wystawionej oceny na lekcji przeznaczonej na omówienie wyników
  • każda wymieniona praca pisemna musi być przechowywana przez nauczyciela do końca odpowiedniego semestru

    Przy ustaleniu oceny z wf i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych przedmiotów. Przy ustalaniu oceny z języków obcych uwzględnić należy dodatkowe niżej wymienione kryteria wynikające ze specyfiki tych przedmiotów.

    TERMINARZ ROKU SZKOLNEGO
    /ważne terminy/,

    Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. I - szy semestr trwa od 1 września do 31 stycznia roku następnego, II-gi semestr trwa od 1 lutego do zakończenia zajęć szkolnych w czerwcu. W okresie od zakończenia zajęć w I- szym semestrze do rozpoczęcia zajęć w II- gim semestrze trwają ferie zimowe.

    Szczegółowe terminy zakończenia zajęć w poszczególnych semestrach ogłaszane są na początku roku szkolnego.
    Pisemne sprawdziany ( testy i inne) odbywają się po uprzedniej 7 dniowej informacji nauczyciela o ich terminie Sprawdziany bieżące ( z ostatnich 4 lekcji) nie wymagają informacji o terminie, nie mogą trwać dłużej niż 25 min. Wniosek o weryfikację oceny ( egzamin sprawdzający) musi wpłynąć do dyrektora szkoły w następnym dniu po ogłoszeniu informacji przez nauczyciela o uzyskanym stopniu przez ucznia w danym semestrze ( roku szkolnym)
    Terminy egzaminów klasyfikacyjnych ustala nauczyciel w uzgodnieniu z uczniem, nie później niż 2 tygodnie przed zakończeniem semestru ( roku szkolnego) Terminy składania prac długoterminowych ustala nauczyciel w uzgodnieniu z uczniami.

    ZASADY KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA

    1. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli z wszystkich przedmiotów objętych programem nauczania danej klasy otrzymał w wyniku klasyfikacji półrocznej ( rocznej) oceny wyrażone stopniami w skali 1 - 6

    2. Uczeń może być nie klasyfikowany jeżeli z jednego, kilku, lub wszystkich przedmiotów nauczania brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej. Może to nastąpić na skutek nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia w jednym semestrze.

    3. Uczeń nie klasyfikowany może składać egzamin klasyfikacyjny:

  • jeżeli nieobecności na zajęciach są usprawiedliwione
  • jeżeli nieobecności są nie usprawiedliwione Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny, gdy z prośbą zwróci się uczeń lub jego rodzice.
  • jeżeli uczeń realizuje indywidualny tok ( program) nauki.

    4. Termin egzaminu ustalony zostaje wspólnie przez ucznia i nauczyciela. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja w składzie :

  • dyrektor szkoły ( wicedyrektor), lub przedstawiciel dyrektora
  • nauczyciel przedmiotu
  • nauczyciel tego samego, lub pokrewnego przedmiotu
    Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, zawierający termin egzaminu, przedmiot, skład komisji , krótką charakterystykę wypowiedzi ucznia, ustaloną ocenę. Egzamin klasyfikacyjny powinien zawierać część pisemną i ustną. Ustalona ocena jest ostateczna i odwołanie od niej nie przysługuje.

    5. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej jeżeli z wszystkich przedmiotów objętych programem nauczania w danej klasie otrzymał w wyniku klasyfikacji rocznej oceny co najmniej dopuszczające.
    Uczeń klasy I - III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.

    6. Uczeń kończy szkołę podstawową jeżeli w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej oraz przystąpił do sprawdzianu kompetencji (Rozp. MEN z 19 kwietnia 1999) Uczeń który nie przystąpił do sprawdzianu lub go przerwał, przystępuje do niego w kolejnym terminie wyznaczonym przez dyrektora OKE.

    7. Uczeń klas IV - VI otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem jeżeli: średnia z wszystkich ocen z przedmiotów obowiązkowych na świadectwie jest wynosi co najmniej 4,75 oraz ocena z zachowania jest przynajmniej oceną bardzo dobrą. Do średniej wlicza się tylko oceny z przedmiotów obowiązkowych.

    8. Uczeń klas IV-VI, który otrzymał w wyniku klasyfikacji rocznej 1 ocenę niedostateczną może składać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.
    Szczegółowe zasady przeprowadzenia egzaminu poprawkowego reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, z dnia 7 września 2004 roku.

    Uczeń ma prawo do egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena końcoworoczna jest jego zdaniem lub zdaniem rodziców ( prawnych opiekunów) - zaniżona. Szczegółowe zasady przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, z dnia 7 września 2004 roku. (patrz - Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku i warunki ich poprawiania.)

    OCENA ZACHOWANIA UCZNIA - ZASADY OGÓLNE

    Ocena zachowania ucznia uwzględnia funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, respektowanie zasad współżycia społecznego oraz ogólnie przyjętych norm etycznych, a w szczególności:

  • stosunek do obowiązków szkolnych ( frekwencja, zachowanie w szkole i poza szkołą, poszanowanie mienia cudzego( szkolnego),
  • udział w życiu szkoły ( samodzielność i aktywność w zespole klasowym
  • dbałość o honor i tradycje szkoły,
  • zaangażowanie w pracach organów samorządowych, inicjatywa, stosunek do kolegów, świadczenie pomocy koleżeńskiej)
  • postawa i kultura osobista ( stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły słownictwo, ubiór, higiena osobista, postawa wobec używek - alkohol, papierosy, środki odurzające)
  • aktywność w różnych formach pracy pozaszkolnej
  • opinia o uczniu
    Na ocenę zachowania ucznia nie mają wpływu uzyskiwane przez niego wyniki nauczania.
    Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się według następującej skali:
  • wzorowe,
  • bardzo dobre,
  • dobre,
  • poprawne,
  • nieodpowiednie,
  • naganne.

    Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po konsultacji z nauczycielami w wyniku narady klasowej oraz w oparciu o Regulamin Oceniania Zachowania. Ocena wystawiona przez wychowawcę jest ostateczna. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić w terminie 7 dni od daty zakończenia nauki w danym semestrze, zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że ocena ta została wystawiona z naruszeniem tryby przewidzianego dla jej ustalenia.

    SZCZEGÓŁOWE KRYTERIA OCENY ZACHOWANIA UCZNIA OKREŚLA REGULAMIN OCENIANIE ZACHOWANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ W KIELNAROWEJ.